Platon’un en şiirsel eserlerinden biri olan Sokrates’in Savunması, dinsizlikle suçlanan Sokrates’in ağzından yargılanışı ve kendisini savunmasını felsefi bir pencereden okuyucuya aktarmaktadır. Sokrates’in tarihî savunması, evrensel ve her daim güncelliğini koruyan bir eser olarak işlerini en iyi yapan zanaatkârların, sanatçıların ve en bilge görünen insanların bile, kibirlerine yenik düşerek bilgeliklerini gölgede bıraktıkları sonucuna varır ve gidilmesi gereken tek doğru yolun, gerçek bilgi ve erdem olduğunu işaret eder.
Ben, Tanrı’nın devlete verdiği bir at sineğiyim. Devlet ise büyük ve soylu bir at, cüssesinden dolayı hareketleri ağır aksak ve hayata döndürülmek için dürtülmesi gerekiyor. İşte ben Tanrı’nın devletin üzerine yapıştırdığı o at sineğiyim. Tüm gün ve her yerde, her zaman üzerinize yapışmış hâlde sürekli sizi uyarıyor, kandırıyor ve azarlıyorum. Benim gibisini kolayca bulamazsınız. Bu sebepten sizlere beni serbest bırakmanızı tavsiye ederim.
Çevirmen |
Hatice Vildan Topaloğlu |
Kategori |
Felsefe
|
Cilt Türü |
Karton Kapak |
Basım Tarihi: |
2025 |
Basım Yeri: |
Ankara |
Baskı Sayısı |
6 |
Ebat: |
13.5X19.5 |
Dil: |
Türkçe |
Kâğıt Türü: |
Kitap Kâğıdı |
Sayfa Sayısı: |
56 |
Barkod: |
9786054138302 |
ISBN: |
978-605-4138-30-2 |
Yazar hakkında haber bulunamadı.
Eflatun
Yirmi yaşından itibaren ölümüne kadar yanından ayrılmadığı Sokrates`in öğrencisi ve Aristoteles`in hocası olmuştur. Atina`da Akademi`nin kurucusudur. Eflatun`un felsefi görüşlerinin üzerinde hala tartışılmaktadır. Eflatun, batı felsefesinin başlangıç noktası ve ilk önemli filozofudur. Antik çağ yunan felsefesinde, Sokrates öncesi filozoflar (ilk filozoflar veya doğa filozofları) daha ziyade materyalist (özdekçi) görüşler üretmişlerdir. Antik felsefenin maddeci öğretisi, atomcu Demokritos ile en yüksek seviyeye erişmiş, buna mukabil düşünceci (idealist) felsefe, Eflatun ile en doruk noktasına ulaşmıştır. Eflatun bir sanatçı ve özellikle edebiyatçı olarak yetiştirilmiş olmasından büyük ölçüde istifade etmiş, kurguladığı düşünsel ürünleri, çok ustaca, ve şiirsel bir anlatımla süsleyerek, asırlar boyu insanları etkilemeyi başarmıştır.
Modern filozoflardan Alfred North Whitehead`e göre Eflatun`dan sonraki bütün batı felsefesi onun eserine düşülmüş dipnotlardan başka bir şey değildir. Görüşleri İslam ve Hristiyan felsefesine derin etkide bulunmuştur.
Eflatun, eserlerini diyaloglar biçiminde yazmıştır. Diyaloglardaki baş aktör çoğunlukla Sokrates`tir. Sokrates insanlarla görüşlerini tartışır ve onların görüşlerindeki tutarsızlıkları ortaya koyar. Eflatun çoğunlukla görüşlerini Sokrates`in ağzından açıklamıştır.
Eflatun, algıladığımız dış dünyanın esas gerçek olan idealar ya da formlar dünyasının kusurlu kopyaları olduğunu, gerçeğe ancak düşünce ve tahayyül yoluyla ulaşılabileceğini savunmuş, insan ruhunun ölümden sonra beden dışında kalıcı olan idealar dünyasına ulaşacağını söylemiştir. Görüşleri ortaçağda İslam filozofları tarafından korunmuş ve İslam düşünce dünyasındaki Yeni Eflatunculuk akımına neden olmuştur. Rönesans sonrasında Batı Avrupa'da Antik Yunancadan çevirileri yapılmıştır.
Kullanıcı Yorumları
Henüz hiç yorum yapılmadı.
Yorum Yap
Yorum yapmak için kullanıcı hesabınızla giriş yapmalısınız!
Giriş yapmak için lütfen tıklayınız.